Mitä voisin oppia ystäviltäni?

oppia ystäviltä

Mulla on ollut viime päivinä joku itsetutkiskelukausi menossa. Ehkä alan alitajuntaisesti stressata viimeisiä lomapäiviä tai vaivat on tulossa, mutta mun päässä on käynyt hirveä hullunmylly, joka vuoroin polkee mielialaa maahan ja vuoroin yrittää nostaa sitä ylös vakuuttamalla, että olet ihan hyvä tyyppi. Olen viime päivinä löytänyt yhtäkkiä itsestäni hirveästi virheitä, mutta ehkä tämmöinen itsetutkiskelu ja omien käyttäytymismallien kyseenalaistaminen silloin tällöin on myös hyvästä. Ei meistä kukaan ole täydellinen eikä sellaiseksi varmasti tule. Tietyt käyttytymismallit on opittu, mutta aina voi kehittää itseään ja hyväksymällä sen, että itsessäkin on kehitettävää, näin myös varmasti tapahtuu.

Aloin tuossa miettimään, mitä asioita haluaisin oppia ystäviltäni. Mulla on ihania ihmisiä elämässäni enkä tähän aio kaikkia luetella, vaikka jokaiselta olisi varmasti opittavaa ja jokainen ansaitsisi tulla mainituksia, mutta on muutamia piirteitä, mitä mä aina ihailen ja halusin ne kirjoittaa tännekin.

Janna on ihmisenä todella kannustava ja ihan aidosti haluaa ajatella kaikkien parasta. Se välittömyys paistaa läpi ja huomaa, että Jannalla ei ole mitään tarvetta verrata itseään toisiin tai kadehtia, koska hän tietää, mitä itse osaa ja haluaa eikä koe muiden hyvinvoinnin ja edistymisen olevan itseltään pois. Toivoisin, että voisin itse olla myös aina yhtä kannustava, mutta tämäkin on asia, mitä voi varmasti lisätä. Mitä useammin sanoo ne positiiviset asiat toisille ääneen, sitä enemmän ne varmasti myös ruokkii itseä ja alkaa nähdä asiat eri tavalla. Toisten onni ja menestyminen ei ole itseltä pois. Jannan intohimona on myös lehtien lukeminen, ja se pitää myös yllä sivustoa jossa kerrotaan erilaisia lehtitarjouksia.

Suvi on aina niin järkevä ja jalat maassa. Mä oon vähän tälläinen hetken päähänpistosta toimija enkä aina mieti loppuun asti, mitä teen, kun jotain keksin. Spontaanius on ihan hyvä asia, mutta toisinaan olisi hyvä myös miettiä asioita vähän pidemmälle. Esimerkiksi heikossa rahatilanteessa jonkun pitäisi sitoa mut sohvaan kiinni, etten käytä viimeisiä pennejäni johonkin älyttömän turhaan. Vai mitä sanotte tästä 8 euron hennatatuoinnista, jos lompakossa on 20e? 😀

Anu sanoo suoraan ja seisoo sanojensa takana. Myös minä sanon suoraan tietyssä mielentilassa, eli jos mua tarpeeksi ärsyttää, mutta välillä kaipaisin sitä, että osaisin olla sanavalmiimpi ja puolustaa itseäni silloin, jos mua kohdellaan väärin tai viedään oikeuksia, jotka mulle kuuluu. Monesti harmittelen jälkeenpäin, miksen avannut suutani ja tyydyn kohtalooni. Toisinaan olen siis liian kiltti. Sekin on mun idean jälkeen alkanut kirjoitella juttuja nettiin, joskin sen jutut liittyy treffailuun ja erityisesti nettitreffeihin.

Maiju näkee kauneutta kaikkialla. Hän on melkein aina positiivinen ja välittää toisista ihmisistä. Maiju on myös todella kannustava ja osaa aina piristää, jos on huono fiilis. Monesti olenkin Maijulle kertonut, jos joku painaa eikä varmasti hetken päästä enää sureta, kun takaisin saa niin kauniita sanoja.

Ainolta voisin ottaa vähän määrätietoisuutta ja tahdonvoimaa. Kun Aino jotain päättää, niin se varmasti pysyy. Mulle taas ehdottomuus nostaa aina tietyllä tavalla karvoja pystyyn, mutta joissakin asioissa olisi joskus hyvä, että jaksaisi pysyä pidempäänkin kuin kaksi päivää ruodussa ennenkuin alkaa lipsua. Oon muutenkin sellainen, että haluan tehdä sata asiaa samaan aikaan eikä oikein mikään tule loppuun asti 😀

Mitä te haluaisitte oppia ystäviltänne?

Pikalainat ei kannata!

Olen kuullut huhuja, että pikalainojen ottamisesta on tullut taas varsinkin nuorison keskuudessa tavallisempaa kuin se pitkään on ollut. En tiedä mistä tämä johtuu, ehkä siitä että pikavipeistä ei puhuta niin paljoa kuin ennen, tai sitten nuorille vippejä tarjoavien sivustojen uudesta tulemisesta nettiin.

Haluan kuitenkin painottaa vahvasti, että vippejä ei kannata ottaa, varsinkaan netistä. Vaikka monet sivustot antavat kuvan, että pikalainat olisivat jotenkin mukava ja helppo tapa saada lainaa (esimerkiksi Seriffilaina), niin näin ei todellakaan ole, vaan niistä tulee monesti isoja ongelmia, joita ei todellakaan ole sitten kiva selvittää!

Toivoin että pikavippejä ei otettaisi niin paljon partiolaisten keskuudessa, mutta koen kuitenkin hyväksi ideaksi kertoa hieman, mikä niissä on ongelma.

Pikalaina ja vippi = not good for you!

pikalainat ja vipit

Helppo raha on aina ollut ehkä niitä suurimpia ihmisten houkuttumia, ja sama on vieläkin, vaikka sivistys ja valistus on ihan uudella tasolla. Kaippa se on vain osa ihmisluonnetta, että sitä rahaa halutaan mieluusti vielä helposti, ja jos sitä on mahdollista saada, suljetaan silmämme helposti sen huonoilta puolilta.

Tähän pikavipit pitkälti pohjautuvatkin. Vaikka ne mainostavat auttavansa ihmisiä saamaan rahaa nopeasti hätätilanteissa, otetaan niitä Suomessa kuitenkin niin paljon joka päivä, että on mahdoton uskoa, että jokaisella niiden nostajalla olisi ollut joku hätätilanne. Valitettavan moni ottaa niitä nimittäin ihan kulutukseen tai nautintoon, ajatellen enemmän sitä lyhyen tähtäimen perspektiiviä, ja jättäen pohtimatta millaisia ongelmia siitä voi seurata tulevaisuudessa.

Voin nimittäin kertoa tuntevani itsekkin ihmisiä, jotka ovat joutuneet pikavippien kanssa ongelmiin. Ja se paha juttu näissä ongelmissa on se, että niistä selviäminen sitten on todella vaikeaa. Vaihtoehtoja on lähinnä lopulta vain jättää ne maksamatta, jolloin velkaa jää ja merkitän tulee maksurekisteriin. Ja tämä merkintä vaikeuttaa asunnon saantia ja monia muita itsestäänselvyytenä pidettäviä asioita.

Ja suurin riski joutua vaaraan on juuri nuorilla, erityisesti 18 vuotiaille. Tämän takia mielestäni kaikkien pitäisi pysyä kaukana pikalainoista mieluiten koko elämänsä, mutta ainakin 25 vuotiaaksi asti.

On tilanteista joissa nämä voivat olla hyödyksi. Kuitenkin yleensä ne aiheuttavat vain ongelmia, enemmän kuin kukaan uskookaan. Ei kukaan ota vippiä ,ajatellen että jää sen kanssa ongelmiin. Se vain sattuu, ja vielä niin monille.

Koirat ja partio

Koirien rooli partiossa herättää vielä mielipiteitä kumpaankin suuntaan, ja osa partio yhdistyksistä on alkanut niiden mukaan ottoa ainakin joillekin leireille jo sallia, mutta moni silti on täysin sitä vastaan.

Koska kuitenkin partiossa voi koiria alkaa näkyä, ja tiedän että osa lukijoista varmasti olisi kiinnostunut mahdollisuudesta ottaa oma koira mukaan leirille, ajattelin tehdä tälläisen lyhyen oppaan siihen, mitä kannattaa tehdä ja varmistaa, jos aikoo oman koiran leirille ottaa.

koira partiossa

Varusteet kuntoon

Vaikka koira olisi kuinka kiltti ja hyvin koulutettu, tarvitaan ainakin tiettyjä varuisteita mikäli se tahdotaan mukaan ottaa. Vapaana kulkevia koiria ei oikein hyväksytä, koska ulkopuolisten on mahdoton tietää, miten hyvin nämä koirat tottelevat ja ovat. Tämän takia koiranomistan pitääkin hyväksyä se, että koira pitää pitää monesti kytkettynä, ja tämän takia myös koiran häkki on erinomainen idea mukaan otettavaksi. Koirientarvikkeet.fi -sivusto on jo kirjoittanut aika hyvän ohjeen erilaisista koirien häkeistä, joten en ala niistä tähän suuremmin kirjoittamaan. Tärkeää on kuitenkin, että häkki on tukeva ja siinä on koiralle hyvä olla. Lisäksi se ei saa olla liian suuri tai painava, jos ei halua saada rasitusvammaa jo sitä käsitellessä metsässä.

Muita koirantarvikkeita mitä mukana kannattaisi olla ovat ainakin seuraavat:

  • Koiran talutin tai valjaat
  • oma juoma-astia ja pullo
  • Pelastusliivit mikäli ollaan vesistön äärellä
  • Tietenkin myös omat ruoat

Kun varusteet on kunnossa, on koiran pitäminen mukana paljon kivempaa, ja se vähentää myös muiden leiriläisten ärsytystä.

Käytöstavat tärkeitä

Jos se koira meinataan ottaa mukaan, pitää olla todella luottavainen sen suhteen, että se osaa myös käyttäytyä. Koira joka on ihan villinä tai mahdoton saada paikoilleen ei pärjää leirillä. Samaten koirat jotka tykkäävät pitää ääntä, tai eivät osaa olla ilman omistajaa, niiden kanssa syntyy ongelmia.

Mitä enemmän jaksat koiraasi valvoa, sitä villimpi koira voi leirillä toimia. Kuitenkin, kannattaa panostaa ihan kunnolla sen koiran koulutukseen, mikäli se tahdotaan leirille ottaa.

Huonokäytöksinen koira leirillä aiheuttaa stressiä ja ongelmia muilla ja myös sinulle.

Kuinka ottaa koira mukaan?

Mikäli vielä tahdot ottaa koiraasi mukaan, kannattaa ensiksi lähestyä oman osastosi johtohenkilöitä ja selvittää ylipäätänsä mikä heidän kantansa koiran mukanaololle oikein on. Osa on hyvin mieluisasti ottamalla koirasi mukaan, kun taas toisille se on jyrkkä ei.

Jos koirasi voidaan ottaa mukaan, kannattaa valita aluksi joku helppo tapahtuma, ei mitään parin viikon leiriä. Aloita kokeilu vaikka jossakin yön yli yöpymisellä, ja jos kaikki sujuu hyvin, hiljalleen kokeilla pidempiä leiriytymisiä. Maltti on valttia tässä asiassa.

Kannattaa myös kysellä muilta, mitä mieltä he ovat koirastasi. Vaikka itselläsi sujuisi hyvin, monet voivat olla hieman eri mieltä jos heiltä asiasta kyselee.

Kunhan otat muut vahvasti huomioon koirasi kanssa, tulet todennäköisesti pärjäämään hyvin, ja muutkin suhtautuvat asiaan lämmöllä. Jos taas olet pakottamassa koiraasi mukaan, voi kärhämiä ja ongelmia tulla aika nopeastikkin. Ole siis kärsivällinen, ja ota muut huomioon.

Niin siitä tulee hyvä tilanne koirallesi, sinulle ja muillekkin.

Voiko partiossa pitää silmälaseja?

Tämä sivusto on vielä aivan alkutekijöissä, mutta joku oli jotakin ihmeellistä tietä tänne jo viime viikolla päätynyt, ja voitte vain uskoa kuinka hämmentynyt olin perjantaina, kun näin että olin saanut sähköpostia.

En ole vielä ehtinyt laittamaan yhteydenottosähköpostia tänne edes näkyville, mutta jostakin tämä kyseinen henkilö oli sen löytänyt ja lähettänyt minulle ensimmäisen koskaan sivustolta saamani kysymyksen, joka on myös tämän kirjoituksen otsikko. “Voiko partiossa pitää silmälaseja?”.

silmälasit partiossa

Minun oli pakko myöntää, että en tiennyt tähän varmaa vastausta. Miksi partiossa ei voisi pitää silmälaseja, oli ajatukseni, mutta sitten mietin että miksi hän tätä olisi kysynyt, jos vastaus olisi ollut niin itsestään selvä.

Tämän takia lähestyin asiasta erästä silmälaseihin erikoistunutta sivustoa, ja esitin tämän kysymyksen heille. Eilen sunnuntaina (sunnuntaina vastaus??) sain sähköpostiini vastauksen, jonka liitän nyt tähän. Toivottavasti tämä on tarpeeksi selkeä vastaus myös kysyjälle.

Kiitos kysymyksestäsi Tuomo,

Olemme kuulleet tämän kysymyksen ennenkin ja uskomme että se liittyy uskomukseen siitä, että silmälasit eivät kestäisi kunnolla partiolaiselämän rasitusta, varsinkin kun liikutaan metsässä.

On totta että niin partiossa kuin armeijassa olokin tuo omat haasteensa silmälasien käyttäjille, mutta nämä eivät mitenkään estä niiden käyttöä noina aikoinakaan. Monesti silmälasit ovat itseasiassa paremmat kuin piilolinssit kun ollaan pidempiä aikoja metsässä, sillä piilarit vaativat pesua ja hoitoa, jota on lähes mahdoton tehdä kunnolla metsän keskellä.

Silmälasien kanssa likaisuus ei ole niin vaarallista, ja se harvoin vaikeuttaa näkemistä. Pyyhkiminen ja vedellä pesu auttaa jo pitkälle, ja mukaan voi tietenkin ottaa myös lasienpesunestettä niin halutessaan.

Silmälasit ovat siis parempi vaihtoehto monesti kuin piilolinssit, mutta suurin ongelma lasien kanssa tulee tietenkin niiden kestävyyden kanssa. Varsinkin halvemmat silmälasit eivät monesti kestä kovin paljon iskuja, ja mikään linssi ei kestä mikäli osuma on tarpeeksi raju. Eräs merkittävä haaste onkin se, että mitä tehdä jos silmälasit menisivät rikki keskellä metsää?

Tämän takia viisasta olisikin ottaa aina mukaan varalasit, jolloin ei oltaisi ihan pulassa mikäli tämä vahinko sattuisi. Keskimäärin kuitenkin riski lasien rikkoutumiseen partiossa ei ole paljon korkeampi kuin muualla arkielämässäkään, joten tästä on turhaa ottaa kauheasti stressiä tai murehtia.

Vastauksena siis kysymykseesi, partiossa voi aivan hyvin olla silmälasien kanssakin. Kannattaa kuitenkin panostaa hieman paksumpiin ja kestävempiin silmälasikehyksiin, ja ottaa mieluusti ne varalasit mukaan. Elämä lasien kanssa vaatii myös hieman extra tarkkaavaisuttaa metsässä, mutta ei todellakaan missään nimessä ole mikään ylitsepääsemätön este.

Kiitos Tonille vastauksesta, ja heidän luvallaan olen sen tähän liittänyt, sillä uskon että se asia mikä jotakuta askarruttaa, todennäköisesti kiinnostaa myös ainakin paria muutakin ihmistä.

Tämänhetkinent treenitilanne

Täällähän minä, vähän hiljaiseloa edelleen. Treenit ovat kulkeneet mallikkaasti ja penkissä kokeilin uusia enkkoja 47,5 kilolla ja viisi niitä meni. Aika raasusti nousi ja Mikon avustuksella se vika taisi nousta. Viiskyt tavoite syksyyn mennessä ja toistomäärissä nyt ainakin kolme tai toi viisi. Penkki on yksi suosikki. Leuanvedoissa taas meinaa toistot junnata.

Olen nyt alkanut tehdä 30 -settejä, joissa tavoite siis tehdä ne 30 leukaa kymmenen sarjoissa. Se 6 menee nyt aikalailla ekassa sarjassa jonka jälkeen tauotan niin että teen paria tai yhtä kerralla. Se seitsemäs toisto on jotenkin vain kadonnut. Tarvis lisää treeniä kertoina leuanvetoon jotta se kymppi tavoite saavutettaisiin. Kodin leukatanko siis tiuhempaan käyttöön. Mut niin, treenit kulkee mukavasti ja huomenna ajattelin käydä steppailemassa pitkiin aikoihin.

Olen nyt pitänyt siis totaalivapaata ja syksyllä sitten taas palaillaan laudan ääreen. Myös vuoristospinua on ollut ikävä. Aerobinen on nyt jäänyt aika vähille tän kevätaikataulun aikana. Nyt aionkin lisätä sitä tälle viikolle sekä ensi viikolle.

 

kuntosalilla

 

Nyt olen alkanut myös kiinnittämään enemmän huomiota venyttelyyn. Spagaatti taittuu jo aika mukavasti, toki hieman vielä kiristää.:D Kiva tavoite, täytyy sanoa. Huomenna taidankin pitkästä aikaa saada aikaiseksi teille pikkuisen ruokapäiviksen! Nyt mennään häiden lähimaastoissa ja olen tehnyt tarkistusta syömisiin ja syödään taas tiukasti.

Välillä on mennyt iltapalaksikin weetabix rahkan, prodelisän, marjojen ja maidon kanssa. Hauskaa oli että paino se vaan tippui. Tää on tällaista pientä jojoilua ollut ennen juhannusta ja sen jälkeen. Puhutaan vain muutamasta kilosta ja naisen elämästä. Niinhän se on että paino elää ja muuttuu mutta uomat täytyy olla hallinnassa. Eli se jokin lukemaväli jossa painon tulisi esimerkiksi menkoista sun muista syömingeistä huolimatta pysyä.

Mutta sellaista tänään. Tämä viikko vielä töitä ja sitten pääsen viikon lomalle.:) Poweria viikkoonne!

Uni

uni

Oletko helposti nukahtavaa tyyppiä vai meneekö alkuyö sängyssä pyörimiseen ja katkonaisiin uniin heräilyjen takia? Uni on ehdottoman ja ensisijaisen tärkeää meille jokaiselle. Uni ohittaa tärkeydellään liikunnan ja se ohittaa jopa ruokavalion. Toki nämä mainitsemani asiat ovat ne terveyden kulmakivet, mutta ilman unta jaksaminen lopahtaa ja syöminenkin voi muuttua hallitsemattomaksi. Uni on avain kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Mutta silti yhä vain laiminlyömme unta ja treenaamme puolinukuksissa. Kuvittelemme voivamme hyvin kun vain treenaamme lujaa ja syömme terveellisesti. Ihmiset luulevat että kuusi tuntia unta riittää ja he valitsevat televisiosta tulevan elokuvan katselemisen pidempien yöunien sijasta. He viivyttävät untaan välillä ihan tahallaan ja kuvittelevat viikonlopun pidempien unien kompensoivan viikolla nukuttuja huonoja öitä. Kansa kittaa kahvia ja erilaisia píristystuotteita jotta jaksavat paahtaa arjessa. Olen itse herännyt unen merkitykseen lukiessani Jaakkolan Kaisan Hormonitasapaino -kirjaa.

Uni on usein riittämätöntä tai sen laatu huonoa. Itse heräilen öisin useita kertoja. Syy tähän voi usein olla stressi joka saa kortisolin erittymään myös yöllä vaikka kortisolin määrän pitäisi yön aikana päinvastoin laskea kehossa. Kuusi tuntia unta ei riitä, vaan tarvitset unta 7-9 tuntia jotta kehosi ehtii yön aikana rakentavaanali anaboliseen tilaan. Yön aikana kudokset rakentuu, aineenvaihdunta on tehokas ja immuunijärjestelmä vahvistuu.

Univajeessa kehosi elinjärjestelmät heikkenevät, eikä kehosi rakennu niin kuin sen pitäisi. Kehosi on niinsanotussa matala-asteisessa tulehdustilassa univajeen vuoksi. Tämä tila vaikuttaa haitallisesti hormonitoimintaan ja saa aikaan oravanpyörän; hormonitasapaino on riippuvainen hyvästä unesta ja taas huono ja vähäinen uni aiheuttaa hormoniepätasapainoa.
USA:n Kansallinen terveysinstituutti on testannut että tarvitaan kolme nukuttua tuntia jotta prolaktiini alkaa erittymään ja korjaamaan kehoamme luonnollisesti. Prolaktiinia erittyy kuusi tuntia kolmen tunnin nukkumisen jälkeen. Perus pluslaskulla 6+3=9. Tarvitsemme jopa yhdeksän tuntia unta jotta kehon korjaamisprosessi tapahtuisi ihanteellisesti. Kuinka moni meistä nukkuu öisin yhdeksän tuntia? En minä ainakaan. Nyt olisi aika miettiä sänkyyn menon aikaistamista. Jos unet jäävät vain kuuteen tuntiin, ei elimistön korjaustoimenpiteet ehdi kunnolla tapahtumaan. Lyhyiden yöunien jatkuttua elimistö menee hälytystilaan jossa keho heikentyy ja menee epätasapainoon. Kaikesta tästä voi seurata sairastuminen ja sydämen toiminnan heikkeneminen.

Univajeen mahdolliset vaikutukset:

  1. aivotoiminnan häiriöt ja aivojen ennenaikainen vanheneminen
  2. masennus
  3. muisti -ja keskittymisongelmat, mahdollinen Alzheimerin taudin synty
  4. ennenaikainen vanheneminen kasvuhormonin erittymisen vähentyessä
  5. elimistöön katabolinen eli hajottava tila kortisolin erittymisen lisääntyessä
  6. melatoniinin erityksen vähentyessä antioksidanttipuolustus kärsii
  7. Immuunijärjestelmä heikentyy
  8. rasva alkaa varastoitumaan (eteenkin keskivartalo ja yläselkä)
  9. maksan toiminatkyky heikkenee, eikä se poista vierasmyrkkyjä kehosta yhtä tehokkaasti kuin ennen¨

Herättikö? Minut ainakin. Teille täällä julistan liikunnan ja terveellisten elämäntapojen riemua ja samalla kärsin usein huonosta unenelaadusta. Nyt vasta oikein jäin tän asian ääreen pohtimaan ja miettimään.

Asiat tärkeysjärjestykseen.

Tein siis sellaisen unikartoituksen kirjasta ja kyllä, sain tulokseksi enemmän kuin kaksi kyllä -vastausta jonka perusteella minun kannattaisi sijoittaa unen parantaminen elämäntapamuutoksissa listani kärkipäähän.
Erikoisinta ohjeissa hyvään uneen oli hiilihydraattien lisääminen iltapalalle, joka ei ole omalle ruokavaliolleni ominaista. Itsehän vannon proteiinien ja hyvien rasvojen nimeen iltapalallani. Kirjassa kehoitetaan juomaan kahvit aamupäivästä (jos kahvia juo) ja vaihtamaan hiilaripitoiset ruoka-annokset aamusta iltapalalle. Eli puuro iltapalaksi. Hiilihydraateilla tarkoitetaan nimenomaan niitä hitaita hiilihydraatteja.

Voisi ehkä joskus kokeilla tätä keinoa, että lisäisin iltapalaan hieman puuroa rahkan sekaan. Luimme myös netistä että kananmuna vaikuttaisi suotuisasti unentuloon. Sitä olen muutamana iltana napannut suuhuni ennen nukkumaanmenoa. Tietokoneen ruutua ei myöskään kannata iltamyöhään vahdata saati telkkaria. Valoja kannattaa himmennellä, itsellä ainakin monesti jo se tekee raukean olon. Ja se asioiden murehtiminen -se pitäisi jättää pois nukkumaan mennessä. Asioista pitäisi osata päästää irti unen ajaksi. Magnesiumista on myös mainittu hyvän unen tuojana.
Herättikö ajatuksia? Minussa herätti ja paljon. En ole edes osannut käsittää hyvän unen merkitystä terveydelleni ja jaksamiselleni. Päivästä päivään kuvittelen voivani hyvin vaikka öisin heräilen useaan otteeseen ja uneni ovat välillä luvattoman lyhyitä. Olisiko aika pistää uni tärkeyslistan kärkipäähän elämässä? Sen jälkeen kaikki muukin elämässä sujuu paremmin.