Voiko partiossa pitää silmälaseja?

Tämä sivusto on vielä aivan alkutekijöissä, mutta joku oli jotakin ihmeellistä tietä tänne jo viime viikolla päätynyt, ja voitte vain uskoa kuinka hämmentynyt olin perjantaina, kun näin että olin saanut sähköpostia.

En ole vielä ehtinyt laittamaan yhteydenottosähköpostia tänne edes näkyville, mutta jostakin tämä kyseinen henkilö oli sen löytänyt ja lähettänyt minulle ensimmäisen koskaan sivustolta saamani kysymyksen, joka on myös tämän kirjoituksen otsikko. “Voiko partiossa pitää silmälaseja?”.

silmälasit partiossa

Minun oli pakko myöntää, että en tiennyt tähän varmaa vastausta. Miksi partiossa ei voisi pitää silmälaseja, oli ajatukseni, mutta sitten mietin että miksi hän tätä olisi kysynyt, jos vastaus olisi ollut niin itsestään selvä.

Tämän takia lähestyin asiasta erästä silmälaseihin erikoistunutta sivustoa, ja esitin tämän kysymyksen heille. Eilen sunnuntaina (sunnuntaina vastaus??) sain sähköpostiini vastauksen, jonka liitän nyt tähän. Toivottavasti tämä on tarpeeksi selkeä vastaus myös kysyjälle.

Kiitos kysymyksestäsi Tuomo,

Olemme kuulleet tämän kysymyksen ennenkin ja uskomme että se liittyy uskomukseen siitä, että silmälasit eivät kestäisi kunnolla partiolaiselämän rasitusta, varsinkin kun liikutaan metsässä.

On totta että niin partiossa kuin armeijassa olokin tuo omat haasteensa silmälasien käyttäjille, mutta nämä eivät mitenkään estä niiden käyttöä noina aikoinakaan. Monesti silmälasit ovat itseasiassa paremmat kuin piilolinssit kun ollaan pidempiä aikoja metsässä, sillä piilarit vaativat pesua ja hoitoa, jota on lähes mahdoton tehdä kunnolla metsän keskellä.

Silmälasien kanssa likaisuus ei ole niin vaarallista, ja se harvoin vaikeuttaa näkemistä. Pyyhkiminen ja vedellä pesu auttaa jo pitkälle, ja mukaan voi tietenkin ottaa myös lasienpesunestettä niin halutessaan.

Silmälasit ovat siis parempi vaihtoehto monesti kuin piilolinssit, mutta suurin ongelma lasien kanssa tulee tietenkin niiden kestävyyden kanssa. Varsinkin halvemmat silmälasit eivät monesti kestä kovin paljon iskuja, ja mikään linssi ei kestä mikäli osuma on tarpeeksi raju. Eräs merkittävä haaste onkin se, että mitä tehdä jos silmälasit menisivät rikki keskellä metsää?

Tämän takia viisasta olisikin ottaa aina mukaan varalasit, jolloin ei oltaisi ihan pulassa mikäli tämä vahinko sattuisi. Keskimäärin kuitenkin riski lasien rikkoutumiseen partiossa ei ole paljon korkeampi kuin muualla arkielämässäkään, joten tästä on turhaa ottaa kauheasti stressiä tai murehtia.

Vastauksena siis kysymykseesi, partiossa voi aivan hyvin olla silmälasien kanssakin. Kannattaa kuitenkin panostaa hieman paksumpiin ja kestävempiin silmälasikehyksiin, ja ottaa mieluusti ne varalasit mukaan. Elämä lasien kanssa vaatii myös hieman extra tarkkaavaisuttaa metsässä, mutta ei todellakaan missään nimessä ole mikään ylitsepääsemätön este.

Kiitos Tonille vastauksesta, ja heidän luvallaan olen sen tähän liittänyt, sillä uskon että se asia mikä jotakuta askarruttaa, todennäköisesti kiinnostaa myös ainakin paria muutakin ihmistä.

Tämänhetkinent treenitilanne

Täällähän minä, vähän hiljaiseloa edelleen. Treenit ovat kulkeneet mallikkaasti ja penkissä kokeilin uusia enkkoja 47,5 kilolla ja viisi niitä meni. Aika raasusti nousi ja Mikon avustuksella se vika taisi nousta. Viiskyt tavoite syksyyn mennessä ja toistomäärissä nyt ainakin kolme tai toi viisi. Penkki on yksi suosikki. Leuanvedoissa taas meinaa toistot junnata.

Olen nyt alkanut tehdä 30 -settejä, joissa tavoite siis tehdä ne 30 leukaa kymmenen sarjoissa. Se 6 menee nyt aikalailla ekassa sarjassa jonka jälkeen tauotan niin että teen paria tai yhtä kerralla. Se seitsemäs toisto on jotenkin vain kadonnut. Tarvis lisää treeniä kertoina leuanvetoon jotta se kymppi tavoite saavutettaisiin. Kodin leukatanko siis tiuhempaan käyttöön. Mut niin, treenit kulkee mukavasti ja huomenna ajattelin käydä steppailemassa pitkiin aikoihin.

Olen nyt pitänyt siis totaalivapaata ja syksyllä sitten taas palaillaan laudan ääreen. Myös vuoristospinua on ollut ikävä. Aerobinen on nyt jäänyt aika vähille tän kevätaikataulun aikana. Nyt aionkin lisätä sitä tälle viikolle sekä ensi viikolle.

 

kuntosalilla

 

Nyt olen alkanut myös kiinnittämään enemmän huomiota venyttelyyn. Spagaatti taittuu jo aika mukavasti, toki hieman vielä kiristää.:D Kiva tavoite, täytyy sanoa. Huomenna taidankin pitkästä aikaa saada aikaiseksi teille pikkuisen ruokapäiviksen! Nyt mennään häiden lähimaastoissa ja olen tehnyt tarkistusta syömisiin ja syödään taas tiukasti.

Välillä on mennyt iltapalaksikin weetabix rahkan, prodelisän, marjojen ja maidon kanssa. Hauskaa oli että paino se vaan tippui. Tää on tällaista pientä jojoilua ollut ennen juhannusta ja sen jälkeen. Puhutaan vain muutamasta kilosta ja naisen elämästä. Niinhän se on että paino elää ja muuttuu mutta uomat täytyy olla hallinnassa. Eli se jokin lukemaväli jossa painon tulisi esimerkiksi menkoista sun muista syömingeistä huolimatta pysyä.

Mutta sellaista tänään. Tämä viikko vielä töitä ja sitten pääsen viikon lomalle.:) Poweria viikkoonne!

Uni

uni

Oletko helposti nukahtavaa tyyppiä vai meneekö alkuyö sängyssä pyörimiseen ja katkonaisiin uniin heräilyjen takia? Uni on ehdottoman ja ensisijaisen tärkeää meille jokaiselle. Uni ohittaa tärkeydellään liikunnan ja se ohittaa jopa ruokavalion. Toki nämä mainitsemani asiat ovat ne terveyden kulmakivet, mutta ilman unta jaksaminen lopahtaa ja syöminenkin voi muuttua hallitsemattomaksi. Uni on avain kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Mutta silti yhä vain laiminlyömme unta ja treenaamme puolinukuksissa. Kuvittelemme voivamme hyvin kun vain treenaamme lujaa ja syömme terveellisesti. Ihmiset luulevat että kuusi tuntia unta riittää ja he valitsevat televisiosta tulevan elokuvan katselemisen pidempien yöunien sijasta. He viivyttävät untaan välillä ihan tahallaan ja kuvittelevat viikonlopun pidempien unien kompensoivan viikolla nukuttuja huonoja öitä. Kansa kittaa kahvia ja erilaisia píristystuotteita jotta jaksavat paahtaa arjessa. Olen itse herännyt unen merkitykseen lukiessani Jaakkolan Kaisan Hormonitasapaino -kirjaa.

Uni on usein riittämätöntä tai sen laatu huonoa. Itse heräilen öisin useita kertoja. Syy tähän voi usein olla stressi joka saa kortisolin erittymään myös yöllä vaikka kortisolin määrän pitäisi yön aikana päinvastoin laskea kehossa. Kuusi tuntia unta ei riitä, vaan tarvitset unta 7-9 tuntia jotta kehosi ehtii yön aikana rakentavaanali anaboliseen tilaan. Yön aikana kudokset rakentuu, aineenvaihdunta on tehokas ja immuunijärjestelmä vahvistuu.

Univajeessa kehosi elinjärjestelmät heikkenevät, eikä kehosi rakennu niin kuin sen pitäisi. Kehosi on niinsanotussa matala-asteisessa tulehdustilassa univajeen vuoksi. Tämä tila vaikuttaa haitallisesti hormonitoimintaan ja saa aikaan oravanpyörän; hormonitasapaino on riippuvainen hyvästä unesta ja taas huono ja vähäinen uni aiheuttaa hormoniepätasapainoa.
USA:n Kansallinen terveysinstituutti on testannut että tarvitaan kolme nukuttua tuntia jotta prolaktiini alkaa erittymään ja korjaamaan kehoamme luonnollisesti. Prolaktiinia erittyy kuusi tuntia kolmen tunnin nukkumisen jälkeen. Perus pluslaskulla 6+3=9. Tarvitsemme jopa yhdeksän tuntia unta jotta kehon korjaamisprosessi tapahtuisi ihanteellisesti. Kuinka moni meistä nukkuu öisin yhdeksän tuntia? En minä ainakaan. Nyt olisi aika miettiä sänkyyn menon aikaistamista. Jos unet jäävät vain kuuteen tuntiin, ei elimistön korjaustoimenpiteet ehdi kunnolla tapahtumaan. Lyhyiden yöunien jatkuttua elimistö menee hälytystilaan jossa keho heikentyy ja menee epätasapainoon. Kaikesta tästä voi seurata sairastuminen ja sydämen toiminnan heikkeneminen.

Univajeen mahdolliset vaikutukset:

  1. aivotoiminnan häiriöt ja aivojen ennenaikainen vanheneminen
  2. masennus
  3. muisti -ja keskittymisongelmat, mahdollinen Alzheimerin taudin synty
  4. ennenaikainen vanheneminen kasvuhormonin erittymisen vähentyessä
  5. elimistöön katabolinen eli hajottava tila kortisolin erittymisen lisääntyessä
  6. melatoniinin erityksen vähentyessä antioksidanttipuolustus kärsii
  7. Immuunijärjestelmä heikentyy
  8. rasva alkaa varastoitumaan (eteenkin keskivartalo ja yläselkä)
  9. maksan toiminatkyky heikkenee, eikä se poista vierasmyrkkyjä kehosta yhtä tehokkaasti kuin ennen¨

Herättikö? Minut ainakin. Teille täällä julistan liikunnan ja terveellisten elämäntapojen riemua ja samalla kärsin usein huonosta unenelaadusta. Nyt vasta oikein jäin tän asian ääreen pohtimaan ja miettimään.

Asiat tärkeysjärjestykseen.

Tein siis sellaisen unikartoituksen kirjasta ja kyllä, sain tulokseksi enemmän kuin kaksi kyllä -vastausta jonka perusteella minun kannattaisi sijoittaa unen parantaminen elämäntapamuutoksissa listani kärkipäähän.
Erikoisinta ohjeissa hyvään uneen oli hiilihydraattien lisääminen iltapalalle, joka ei ole omalle ruokavaliolleni ominaista. Itsehän vannon proteiinien ja hyvien rasvojen nimeen iltapalallani. Kirjassa kehoitetaan juomaan kahvit aamupäivästä (jos kahvia juo) ja vaihtamaan hiilaripitoiset ruoka-annokset aamusta iltapalalle. Eli puuro iltapalaksi. Hiilihydraateilla tarkoitetaan nimenomaan niitä hitaita hiilihydraatteja.

Voisi ehkä joskus kokeilla tätä keinoa, että lisäisin iltapalaan hieman puuroa rahkan sekaan. Luimme myös netistä että kananmuna vaikuttaisi suotuisasti unentuloon. Sitä olen muutamana iltana napannut suuhuni ennen nukkumaanmenoa. Tietokoneen ruutua ei myöskään kannata iltamyöhään vahdata saati telkkaria. Valoja kannattaa himmennellä, itsellä ainakin monesti jo se tekee raukean olon. Ja se asioiden murehtiminen -se pitäisi jättää pois nukkumaan mennessä. Asioista pitäisi osata päästää irti unen ajaksi. Magnesiumista on myös mainittu hyvän unen tuojana.
Herättikö ajatuksia? Minussa herätti ja paljon. En ole edes osannut käsittää hyvän unen merkitystä terveydelleni ja jaksamiselleni. Päivästä päivään kuvittelen voivani hyvin vaikka öisin heräilen useaan otteeseen ja uneni ovat välillä luvattoman lyhyitä. Olisiko aika pistää uni tärkeyslistan kärkipäähän elämässä? Sen jälkeen kaikki muukin elämässä sujuu paremmin.